Om en omstart som inte är en nystart

Hur många gånger har man inte lovat sig själv en nystart? Själv har jag tack och lov börjat komma ifrån tänket om dieter och nystarter. Så har det tyvärr inte alltid varit, så det är skönt med ett mycket mer avslappnat förhållningssätt. Antagligen en utav fördelarna med att ha passerat trettiostrecket. 
Visst kan det vara så att mina kostvanor varken har varit the ultimate wellness eller instagramvänliga den senaste tiden, men jag orkar liksom inte slå på mig själv för det. Det jag dock har märkt är att de stora mängderna skräp jag stoppat i mig antagligen påverkat mitt immunförsvar en aning. Har åkt på några rejäla förkylningar det senaste halvåret och jag tänker som så att det nog inte går någon större nöd på mig om jag försöker skära bort halvfabrikat samt onödigt socker från min diet. På kalas är dock godsaker nödvändiga då det bjuds. Jag ser ingen orsak att ge mig själv ångest över det.

Under flera år har jag fascinerats av LCHF-dieten och inspirerats av många bloggare. Jag tror absolut på hälsofördelarna med en sådan kost. Dock har jag tampats med det etiska dilemmat med att äta så mycket animalier och funderingar om vad magen egentligen tycker om en så fiberfattig kost. Till min stora glädje har många inflytelserika personligheter som till exempel Anna Sparre börjat förespråka ett större intag av grönsaker även på LCHF-kost (jag kan annars varmt rekommendera hennes podcast klick). Även de nya rönen angående resistent stärkelse och hälsofördelarna med exempelvis bönor har varit intressanta att följa. Likaså betydelsen av prebiotika och en bra mag- och tarmflora. Det låter så skönt att slippa vara extrem för att kunna äta hälsosamt.

Här i bloggen tänkte jag med jämna mellanrum uppdatera lite matinlägg så som jag gjort i dag. Min lunch var väldigt traditionell LCHF bestående av ägg, grädde, smör, tomater och så surkål för magen. Efter allt forskande om prebiotika och probiotika har jag blivit lite surkålsfrälst. I övrigt tycker jag att det har varit svårt att hitta information om en mera växtbaserad LCHF-kost och vill bidra med mitt strå till stacken. Du får gärna tipsa om andra bloggar eller sidor med bra information om ämnet!

Kommentarer

Populära inlägg