Vårstädning i garderoben

På tal om minimalism och det här med att decluttra, dvs. göra utrymme i sitt liv och hem, så är ett projekt jag haft i evigheters evigheter min garderob. Jag har gjort flera försök med utrensningar. Oftast i samband med flyttar och vårstädningar. Ändå ska det erkännas att jag fortfarande sitter och pantar på klädesplagg ifrån högstadietiden. Jag tror att det till och med finns en stickad tröja från lågstadiet någonstans vars existens jag har ursäktat med att jag nog säkert använder den ibland ännu. Erhm. Så svårt har jag för att göra mig av med saker. Man kan ju behöva dem i framtiden, modet går i cykler, man får inte slösa på miljön, de har ju kostat pengar, jag fick den av min moster 1997 och den är så kär fastän den har hundra hål osv.
Det jag redan under ett par års tid har försökt göra är att inte shoppa på impuls längre. Oavsett hur billigt det än är på rea eller loppis. Jobba preventivt liksom, det har förbättrat situationen en aning. Ibland har jag förstås misslyckats fatalt. I synnerhet på nätet då det för jämnan dimper ned oemotståndliga erbjudanden i min inbox. Det är lite lustigt det där, för jag har aldrig varit hård på att shoppa per se. Fast nog blir det ju stora berg av kläder ändå om man aldrig gör sig av med någonting. 

Det är egentligen först nu de senaste åren när jag har haft fast inkomst som mitt shoppande har ökat. Jag kan också ganska tydligt se att det korrelerar med vilka youtubers och bloggare jag följer. Ja. Jag kan erkänna att mitt habegär påverkas en hel del av alla produkter jag ser på sociala medier. Som studerande var det mest en euros impulsköp på loppis eller att dyka igenom en kompis Ikea-kassar med bortrensade kläder. Vilka i och för sig är precis lika onödiga som dyra impulsköp eftersom berget av oanvända plagg blir precis lika stort. Efter mina storstädningar har jag kommit på mig själv med att köpa nytt eftersom det ryms in mer i garderoben igen. I stunder som dessa har jag oskyldigt stängt ögonen för faktumet att jag faktiskt lagrar en hel del kläder hos mina föräldrar som inte ryms in här hemma.

Åter igen till den åstundade rensningen. Fastän jag nu gjort mentala förberedelser för att gå igenom vad jag verkligen vill och behöver ha kvar i min garderob, så känner mig ändå inte redo för att vara så hard core som att köra på 333 metoden eller den så kallade kapsylmetoden (mer info här och här). En del av de filosofierna kunde jag ändå ta till mig: Nu när sommaren är i antågande kan jag ju till exempel lägga undan tjocktröjorna för att göra mer utrymme för mina blommiga klänningar. Jag skulle egentligen kunna göra ett eget blogginlägg om det hela när jag fått tummen ur.

P.S. Samma problem lider för övrigt våra köksskåp av. Då ska vi inte snacka om hur svårt jag har för att göra mig av med mat. Inte ens fastän mannagrynen gått ut i december 2013.

Kommentarer

Populära inlägg